דף הבית /  מאמרים /  העיצוב הקליל וחסר הדאגות של וואבי סאבי

העיצוב הקליל וחסר הדאגות של וואבי סאבי

מתי בפעם האחרונה נתתם לחדר השינה המבולגן שלכם להישאר כמו שהוא? רובנו נוטים לחשוב שחלל מבולגן מעיד על חיים מבולגנים; אבל בניגוד לקונוטציה השלילית שזה יוצר אצלנו במערב - ביפן מסתבר שזה בדיוק ההפך.

וואבי סאבי (Wabi Sabi) אולי נשמע כמו אוכל יפני, אבל זו בעצם פילוסופיית חיים המשליכה גם על הצורה בה אנו מעצבים את חלל הבית. תפישת העולם האסתטית של וואבי סאבי מקבלת את העובדה שכל דבר הוא זמני ובר חלוף, ומתוך כך נובע שדבר אינו ממשיך לעד, לא בא לידי סיום ובוודאי שאינו מושלם. תוצאתה של הגישה הזו לא רק מקבלת את קיומם של פגמים, אלא אף רואה את היופי בהם.

הגישה המערבית לעיצוב מתומצתת בדרך כלל בשיטת הוגה (Hygge), המגיעה מהיבשות הנורדיות ומבוססת על חמימות ונוחות. וואבי סאבי, לעומת זאת, מבוססת על קלילות, על זרימה ועל חוסר דאגה. הגישה היפנית לחיים ולעיצוב מוצאת את היופי דווקא בחוסר המושלמות, באותנטיות ובחגיגת הפגמים הקיימים בכל דבר.

איך משיגים מראה נוסח וואבי סאבי?

משמעות הביטוי וואבי סאבי היא גס, מחוספס או לא מהוקצע. דוגמה טובה היא חדר השינה שלנו, כי הוא אחד ממרכזי הפעילות העיקריים בבית (למרות שהאינטואיציה אומרת לעיתים אחרת). קמתם זה עתה משינה טובה ומתוקה? אל תטרחו לסדר את המיטה. השאירו אותה מבולגנת ומקומטת, והרי לכם התחלה של עיצוב טבעי וזורם וואבי-סאבי-סטייל.

הספה בסלון מגיעה עם כריות נוי חמודות? התנגדו לצורך העז לסדר אותן בצורה יפה למשעי. תנו להן להתפזר לכל הכיוונים בצורה טבעית, דבר שיקרה ממילא בכל פעם שמישהו יתיישב ויזיז אותן ימינה או שמאלה. אל תתערבו בתהליך הטבעי שמתרחש בבית, והרי לכם אימוץ חלק מעקרונות השיטה.

שוליים משופשפים ולא חלקים, חפצים אסימטריים, משטחים לא אחידים ובדים טבעיים - כל אלו נמצאים במרכז העניינים בגישת וואבי סאבי. שימוש בחומרים טבעיים בלבד או בחפצים יד שנייה גם הם נמצאים בלב העשייה (חסרת המאמץ) של האידיאולוגיה היפנית הזו.

אפשר לומר שהמקבילה המערבית לוואבי סאבי היא מינימליזם, אך גם עיצוב כפרי שמשתמש בחומרים טבעיים. לפיכך תוכלו לשלב בין כל הגישות ליצירת העיצוב הרצוי בביתכם:

  • הקפידו על אותנטיות וטבעיות - עץ טבעי, בדים טבעיים, צמחים וכל מה שמעניק תחושה של טבע.

  • תנו עדיפות ליד שנייה ותוצרת עצמית - צרו בעצמכם חפצים לקישוט או לשימוש בבית, או רכשו אותם בחנויות יד שנייה או בשוק הפשפשים. זה עדיף מחדש ונוצץ.

  • שאפו ליצור חלל לא עמוס - ברוח המינימליזם, רק מה שנחוץ לקיומכם.

  • ודאו שיש חוסר סימטריה - לא חובה שהספה תשב בדיוק מול הטלוויזיה ושהמדפים יהיו ישרים כמו פלס. השולחן במטבח לא צריך להיות מרבוע מדויק; הוא יכול להיות גם לוח עץ לא מעובד בשוליו.

  • תנו לדברים להתיישן - השולחן נשרט? הווילון איבד מחינניותו? לא נורא, זה חלק מהתהליך הטבעי שכל דבר עובר.

אם לרגע נדמה לכם שוואבי סאבי נותנת לכם אישור להיות בלגניסטים בדירה מלוכלכת, חשבו שוב. אין פה שום המלצה להזניח את הבית מבחינה היגיינית, ולחכות שהכול יתמלא אבק ולכלוך. תנו את תשומת הלב הראויה לכל מה שדורש ניקיון ותיקון, אבל על הדרך אפשרו לדברים להתרחש בלי הדחף העז לסדר אותם ברגע שהם "חורגים ממקומם".

לא כל דבר צריך להיות מסודר, כמו שאנו רגילים בתרבות המערבית. הדברים יכולים להיראות טוב גם אם הם ישנים, לא מהוקצעים ומחוספסים. תנו לעצמכם ליהנות מהפשטות.